j0m f0llow byna:

Monday

TUHAN SENTIASA MENGUJI KESABARAN MANUSIA!


Kehidupan kita sebagai manusia di alam ciptaanNYA ini tidak terkecuali daripada behadapan dengan ujian dan cabaran.  Allah sentiasa menguji manusia dengan pelbagai ujian, apatah lagi orang beriman dan kuat beribadat.  Ujian Allah bertujuan menilai sejauh manakah tahap kesabaran manusia samada dia bersabar atau tidak. 

Bukan semua manusia yang boleh bertahan dan sentiasa bersabar. Sabar seseorang itu pasti ada hadnya. Bila diuji, bersabarlah wahai hati.  Musibah datang dalam pelbagai cara. Musibah dan ujian merupakan tarbiyah daripada Allah bagi mereka yang celik hati dan akalnya. Bila diuji, bagaimana penerimaan kita terhadap musibah tersebut? Apakah kita menerima ujian dari-Nya dengan hati yang terbuka, berlapang dada dan kembali muhasabah diri, memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan lagi amalan seharian.

Jarang sekali kita bersyukur dengan ujian yang diberikan. Sedangkan mungkin juga, ujian itu merupakan salah satu peringatan kepada kita, supaya kembali dekat kepada-Nya, agar perbanyakkan amalan kepada-Nya, menadah tangan bermohon doa kepada Dia. 

Terasa diri ini sangat kerdil bila memikirkan apa yang telah terjadi. Sanggupkah berhadapan dengan musibah-musibah mendatang?? Kadang-kadang aku selalu je terfikir, banyak sangat perkara yang aku buat salah. Mungkinkah ujian yang dilalui supaya aku berubah dan dekatkan diri denganNYA? MUNGKIN!!

Ingat.. amalan yang kita lalui seharian bukan  semuanya betul. Bukan semua orang boleh terima. Jadi..sentiasalah ingat dan berhati-hati dalam melakukan apa jua. Sebagai manusia, pasti kita terlepas pandang. Mohon padaNYA supaya kuatkan hati ini untuk hadapi dugaan yang menimpa dengan SABAR! In Sha Allah. Amin.


**pesan pada diri sendiri jugak** 



Thursday

A.W.A.K!!!

Assalamualaikum...

Awak, 
Mungkin awak hepy sangat kat sana tanpa sayakan dan mungkin awak senang tanpa sayakan.  Saya hanya mampu berdOa padaNYA supaya bukakan pintu hati awak untuk kembali seperti dulu. Saya berharap sangat doa saya akan dimakbulkan.

Awak,
Saya dah penat dah nak macam ni. Kadang-kadang saya selalu fikir, kenapa dugaan macam ni yang harus saya lalui? kenapa DIA buat kita macam ni? Kenapa harus saya yang tanggung sorg2?? Kenapa awak? Jawab la!!! #Mungkin DIA mahu kita berusaha untuk menjadi yang terbaik tapi kita xtau.

Awak,
Setiap kali saya nak tidur, mesti saya fikirkan awak. Fikirkan kita. Fikirkan diri saya. Fikirkan keluarga kita. Apa yang patut saya lakukan? Apa yang mesti saya buat untuk bahagiakan hati semua orang termasuk awak? Apa? Apa? Apa? Jawabla awak!

Awak,
Saya berusaha untuk jadi lebih kuat dan lebih tabah. Saya berusaha untuk ceriakan hari saya tanpa awak. Saya berusaha untuk yakinkan diri saya yang awak masih sayangkan saya, yang awak masih cintakan saya, yang awak masih kasih pada saya tapi sampai bila saya nak yakin macam tu?? sampai bila?? sampai bila???

Awak, 
Saya masih ingat lagi masa mula-mula kita kenal dulu. Bila saya tingat balik apa yang kita lakukan, mesti saya bahagia tapi sekarang? Awak gantung perhubungan kita. Awak diam seribu bahasa. Awak senyap tanpa kata. Bila saya tanya, awak cakap xde apa-apa. Kenapa?? 

Awak,
Saya xtahu apa salah yang saya lakukan pada awak. Saya xtahu kenapa awak jadi cmni. Saya xtahu apa yang awak buat. Saya xtahu apa-apa pasal awak sekarang ni. Dengan adanya laman sOsial, sedikit sebanyak dapat membantu saya untuk tahu apa yang awak buat even awak pernah remove saya dari friend awak. 

Awak,
Teruk sangatkah saya ni? Jahat sangatkah saya ni sampai awak sanggup lakukan sedemikian rupa?  Kalau awak dah bosan dengan saya, cakap la. Jangan buat saya macam sampah.

Awak,
Saya sanggup buat apa je untuk awak dulu tapi bila awak dah ada semua yang awak nak, awak tinggalkan saya. Saya bukan nak mengungkit tapi saya nak awak sedar betapa saya menyayangi awak dan 1 je yang saya mahukan dari awak. Saya  nak awak hargai saya! Senangkan? 

Awak,
Saya xperlukan harta awak, saya xperlukan duit awak, saya xperlukan kemewahan apa-apapun. Saya cuma mahu awak jujur,ikhlas,setia ngan saya. Susah sangatkah? Semua tu xpakai duit la awak. Saya perlukan awak. Saya mahukan Awak yang dulu dan bukan yang sekarang.

Awak,
Saya tahu saya xsempurna untuk awak tetapi sekurang-kurangnya saya berusaha untuk jadi yang terbaik untuk diri saya, untuk awak dan hubungan kita. Awak nak ke hubungan kita habis macam tu je? Tiada apa yang saya mampu buat untuk awak. Cuma mendoakan awak agar awak bahagia di sana. InsyaAllah! Amin! -.-

crdt : en.google





(hasil nukilan:bynakeroppi)

Monday

Tentang Kehidupan -.-

Assalamualaikum uOlls...

(n3 ni sedikit mengusik hati & serius) eh,serius? hahaha. sengal jek haku ni! #gurau2 ja#kisah benar#dipetik dari seseorang#jam 12.10pm#31Jan13#

Kehidupan seseOrang kadangkala bahagia, kadangkala sedey tapi itulah hakikatnya tentang kehidupan manusia. Xde sape yg mampu mengubah hati seseOrang. Walaupun sejauh mana kita mahukan dia berubah, jika hatinya berubah kerana terpaksa,akhirnya nanti dia akn kembali ke perangai lamanya!!!

Kehidupan xseindah yang disangka, tidak seteruk yang diungkap tetapi ia adalah kenyataan. Hanya yang mengerti akan tahu semuanya. Jika aku tanya kOrgpun, pasti ada antara kOrg yg penah alami ape yg aku alamikan. Cinta? Pernah xkOrg kecewa kerananya? Tipulah kalO xpenah rase semua ini kan. Ye..tiada manusia yang sempurna kecuali DIA. Cuma kita perlu menerima seseOrang itu dengan seadanya, barulah kesempurnaan itu wujud! 

Susahkan bila kita disakiti Oleh orang yang kita sayang?! Kita xbOley nk paksa seseOrang itu untuk sayang kita, cinta kita dan kasihi kita.  InsyaAllah bila kita ikhlas, kita akn dapat yang lebih baik lagi dari kesakitan yang kita dapat sekarang. Allah itu Maha Mengetahui. Jika dia bukan milik kita, usaha macamanapun dia tetap xakan jadik milik kita!!! Tuhan dah menjanjikan yang terbaik untuk kita. Cuma dugaan setiap insan adalah berbeza.

Perhubungan yang terjalin adalah proses untuk mengenali pasangan itu antara satu sama lain. Dalam prOses tersebut, mereka akan lebih kenal hati budi masing-masing dan dalam proses tersebut juga mungkin akan terjadinya pergaduhan, kebosanan, kesakitan dan macam-macam lagi. Dengan itu, kita mestilah berusaha untuk menjernihkan kembali. Ingat, hari-hari yang kita lalui xselalu indah.


okbai!


MOTOR oh MOTOR

Assalamualaikum dan Selamat Pagi Semua..:)

Pagi yang tersangat indah ini, kita mulakan dengan bacaan Bismillahirahmanirahim..(tapi mesti baca jugak even xindahpun..hi) ! kOrg pe kbr rini? sihat x? diharap sume sihat la ye. eh2,sebelum byna terlanjur merepek2 nih,jOm kita berbalik kpd tajuk n3 di atas! aik,kita?? byna la kn. haha! 

Motor? Npe ngn motor? meh cni i nk habak kt ang semua! :) Lebih kurang 2 minggu yang lepas, byna dh strt bwk mOtor dh g keje a.k.a LI! fuh..teramat la dugaan pada hari 1st tuh. nak tahu npe? Kan dh lme xnaik mOtor, sO 1 badan jd lenguh2 n sakit2. Cam xtahn plk kalO difikirkan byk kali. Tapi Alhamdulillah semua tuh di hari2 awal ja. Lama2 Ok la. iye dak?? 

Mesti ada antara kOrg semua penah alami apa yg byna alami ni kn. ngan jalan plk berlubang2 n rosak lagilah dugaan. #pengsan jap -.- !  Tapi dengan kekuatan yang ada, byna kuatkan jugak. Dannnnn yang paling penting, dengan apapun kita BERGERAK, kita kena fikirkan bahawa bukan kita ja yang susah. Ada lagi ramai Hamba Allah dekat muka bumi nih yang lagi susah dari kita. 

MORAL : Bersyukurlah di atas pemberian dariNYA dan jangan cepat mengalah dengan deguaan/cabarn yang DIA berikan pada kita!!! :) 

Ok la uOlls... kbai.. :)

eh,xde mOtifkan..nk jugak tempek muka sdrik. kbai. :)
 

Merawat Kesedihan

Assalamualaikum..

Adakah hari-hari kita harus dilalui bersama perasaan sedih berpanjangan? Apakah takdir ini terbeban ke atas kita sepanjang masa?
Saya yakin, setiap insan di dunia ini pasti pernah merasainya. Kita sedih kerana diperlakukan sesuatu tanpa kerelaan, ditengking, dimarahi, diejek dan dikeji, dihinakan, atau mendapat sesuatu musibah tak dijangka misalnya kematian, kesusahan, kegagalan hidup, sukar mendapat jodoh, kesakitan serta pelbagai rona-rona rasa yang lainnya. Semangat terus lumpuh ke tahap terkebawah.

Ketika saat itu juga, hati kita menjadi rawan berpanjangan, emosi meruntun hiba, sedih bersangatan. Lalu termenung sendiri sambil menyeka air mata yang berjujuran. Air yang dihirup tidak lagi dirasa lazat, tetapi umpama duri-duri yang bercerucuk di kerongkongan. Diri lantas dipersalahkan, bahkan rasa sesal menjadi manusia bermain-main di kotak minda.


Sedangkan Allah SWT telah berfirman:
“Apakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “Kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?”
“Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta.” (Al-Ankabut: 2-3)
Bagi yang tidak kuat pegangan agamanya, lemah imannya, maka jalan terakhir ialah dengan cara bunuh diri. Nauzubillahhi minzalik. Pada hematnya, cara ini mampu mengurangkan tekanan yang dialami.

Tidak! Kenyataan ini tidak benar sama sekali. Bukan caranya kita bersedih lalu berusaha menjauh diri dari Ilahi atau menempah pintu-pintu neraka.

ADA PENAWARNYA


Setiap penyakit ada penawarnya, kecuali bila ajal mula mendekati – tiada penawar lagi. Justeru, indahnya Islam kerana di sana letaknya tegahan tetapi ada suruhan (bimbingan), adanya penyakit turut bersamanya penawar.


Kerana itu sahabat Baginda apabila merasa runsing dan bersedih hati, mereka langsung mendapatkan motivasi dari Rasulullah SAW agar pencerahan kembara Ilahi jelas tanpa was-was. Mereka segera kembali kepada jalan al-Quran dan Sunnah bukan mengikut telunjuk hati yang rawan ataupun syaitan yang membisikkan kenistaan.

Ayuh! Usahlah terus bersedih, bangkitlah.. jangan jadi orang ‘kalah’ lagi. Hamparkan sejadah, lalu bertawajuh dan menadahkan tangan memohon bantuan dari-Nya. Engkau tidak keseorangan.


Di bawah ini saya selitkan doa merawat kesedihan, cubalah baca dan amalkan.

Terdapat di dalam musnad Imam Ahmad dan sohih Ibnu Hibban, daripada Abdullah Ibnu Mas’ud r.a bahawasanya Nabi Muhammad SAW telah bersabda:


“Tidaklah sama sekali berkata mana-mana hamba apabila dia dilanda kebimbangan (tentang perkara akan datang) atau kesedihan (merujuk perkara yang telah berlalu); (dengan cara berdoa sebagaimana berikut):
Maksud doa: “Ya Allah! Sesungguhnya aku hamba-Mu, juga anak hamba lelaki-Mu (ayahku) dan anak hamba perempuan-Mu (ibuku). Dahiku berada di tangan-Mu (Engkau bebas mengawal dan menentukan arahnya; kebaikan atau keburukan yang ditujunya). Sudah berlalu pada diriku keputusan-Mu. Sememangnya adil buat diriku (apa jua) ketentuan-Mu.
(Justeru), aku memohon kepada-Mu dengan semua nama yang selayaknya buat-Mu; yang Engkau namakan dengannya diri-Mu, atau yang Engkau turunkannya dalam kitab-Mu, atau yang Engkau ajarkannya kepada salah seorang daripada makhluk-Mu (Nabi Muhammad SAW) atau yang Engkau (sengaja) sembunyikan tentangnya di alam ghaib di sisi-Mu..
Supaya Engkau jadikan al-Quran sebagai musim bunga (berasa tenteram dalam) hatiku, cahaya di dadaku, keluar daripada (belenggu) kesedihan, dan penghilang kebimbanganku.”
Sharing is Caring..:)

Thursday

MEMORIES 2012 : My Engagement Day

Assalamualaikum kepada sahabat sekalian, xkira di mana jua anda berada..
*dah macam ucapan lak*hikhik!!!

Actually, sedar xsedar cepat je masa bergerak ye..dah masuk tahun 2013 dah..Umurpun makin meningkat tapi pngai je xubah2..huhu..Opss2..merepek ape kaw ni byna..larik tOpik plk..:) Sebenarnya dah lama nak update tapi oleh kerana kekangan masa yang sangat tidak mengizinkan..dah berbulan dah tertangguk n3 nih.. !!! I'm engaged..cam xpecaye je..:D

--> Sepertimana yang telah ramai tahu,majlis yang telah berlangsung adalah pada 16 November 2012.. 1bulan lebih dah byna menjadi tunangan orang. Suka? kalO xsuke tipulah namanyeknknknk? 
*tergedikss lebey suda..hhii! SERIUSly majlis yang telah berlangsung ckitpun xdirancang Oleh pihak byna dan keluarga.. Cuba kOrg bayangkan hanya ade 2hari byna nk setel ape yang patut..memang rushing la..ye dak? (jawab dalam ati tau)

--> Perkenalan kami bermula pada tahun 2003 lagi.. Dalam masa hampir 9tahun, terlalu banyak dugaan, pahit manis, suka duka yang telah berlangsung...*ayt xleh blah..hihi.. Alhamdulillah walaupun banyak dugaan yang berlaku, finally kami dapat pertahankan juga sehingga ke tahap ini..  (Itulah serba sedikit tentang kami..:) ). Terima kasih yang tidak terhingga YaAllah kerana telah makbulkan dOa kami! 

--> setakat ni dulu untuk kali ini..layan gambar plak..;) ----tO be cOnt..:p

with my frnz yang sama2 bantu time 2..tQ..:)




my fiancee..:)




p/s: tQvm 4 keluarga,sedara mara terdekat,kawan2 yang banyak membantu byna time nih even last min..dOakan kami supaya bhgia hingga akhir hayat..Amin..;)

---sila tinggalkan url anda---

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


CoolChaser.com Layout by CoolChaser
CoolChaser