j0m f0llow byna:

Monday

TUHAN SENTIASA MENGUJI KESABARAN MANUSIA!


Kehidupan kita sebagai manusia di alam ciptaanNYA ini tidak terkecuali daripada behadapan dengan ujian dan cabaran.  Allah sentiasa menguji manusia dengan pelbagai ujian, apatah lagi orang beriman dan kuat beribadat.  Ujian Allah bertujuan menilai sejauh manakah tahap kesabaran manusia samada dia bersabar atau tidak. 

Bukan semua manusia yang boleh bertahan dan sentiasa bersabar. Sabar seseorang itu pasti ada hadnya. Bila diuji, bersabarlah wahai hati.  Musibah datang dalam pelbagai cara. Musibah dan ujian merupakan tarbiyah daripada Allah bagi mereka yang celik hati dan akalnya. Bila diuji, bagaimana penerimaan kita terhadap musibah tersebut? Apakah kita menerima ujian dari-Nya dengan hati yang terbuka, berlapang dada dan kembali muhasabah diri, memperbaiki kelemahan diri dan meningkatkan lagi amalan seharian.

Jarang sekali kita bersyukur dengan ujian yang diberikan. Sedangkan mungkin juga, ujian itu merupakan salah satu peringatan kepada kita, supaya kembali dekat kepada-Nya, agar perbanyakkan amalan kepada-Nya, menadah tangan bermohon doa kepada Dia. 

Terasa diri ini sangat kerdil bila memikirkan apa yang telah terjadi. Sanggupkah berhadapan dengan musibah-musibah mendatang?? Kadang-kadang aku selalu je terfikir, banyak sangat perkara yang aku buat salah. Mungkinkah ujian yang dilalui supaya aku berubah dan dekatkan diri denganNYA? MUNGKIN!!

Ingat.. amalan yang kita lalui seharian bukan  semuanya betul. Bukan semua orang boleh terima. Jadi..sentiasalah ingat dan berhati-hati dalam melakukan apa jua. Sebagai manusia, pasti kita terlepas pandang. Mohon padaNYA supaya kuatkan hati ini untuk hadapi dugaan yang menimpa dengan SABAR! In Sha Allah. Amin.


**pesan pada diri sendiri jugak** 



Thursday

A.W.A.K!!!

Assalamualaikum...

Awak, 
Mungkin awak hepy sangat kat sana tanpa sayakan dan mungkin awak senang tanpa sayakan.  Saya hanya mampu berdOa padaNYA supaya bukakan pintu hati awak untuk kembali seperti dulu. Saya berharap sangat doa saya akan dimakbulkan.

Awak,
Saya dah penat dah nak macam ni. Kadang-kadang saya selalu fikir, kenapa dugaan macam ni yang harus saya lalui? kenapa DIA buat kita macam ni? Kenapa harus saya yang tanggung sorg2?? Kenapa awak? Jawab la!!! #Mungkin DIA mahu kita berusaha untuk menjadi yang terbaik tapi kita xtau.

Awak,
Setiap kali saya nak tidur, mesti saya fikirkan awak. Fikirkan kita. Fikirkan diri saya. Fikirkan keluarga kita. Apa yang patut saya lakukan? Apa yang mesti saya buat untuk bahagiakan hati semua orang termasuk awak? Apa? Apa? Apa? Jawabla awak!

Awak,
Saya berusaha untuk jadi lebih kuat dan lebih tabah. Saya berusaha untuk ceriakan hari saya tanpa awak. Saya berusaha untuk yakinkan diri saya yang awak masih sayangkan saya, yang awak masih cintakan saya, yang awak masih kasih pada saya tapi sampai bila saya nak yakin macam tu?? sampai bila?? sampai bila???

Awak, 
Saya masih ingat lagi masa mula-mula kita kenal dulu. Bila saya tingat balik apa yang kita lakukan, mesti saya bahagia tapi sekarang? Awak gantung perhubungan kita. Awak diam seribu bahasa. Awak senyap tanpa kata. Bila saya tanya, awak cakap xde apa-apa. Kenapa?? 

Awak,
Saya xtahu apa salah yang saya lakukan pada awak. Saya xtahu kenapa awak jadi cmni. Saya xtahu apa yang awak buat. Saya xtahu apa-apa pasal awak sekarang ni. Dengan adanya laman sOsial, sedikit sebanyak dapat membantu saya untuk tahu apa yang awak buat even awak pernah remove saya dari friend awak. 

Awak,
Teruk sangatkah saya ni? Jahat sangatkah saya ni sampai awak sanggup lakukan sedemikian rupa?  Kalau awak dah bosan dengan saya, cakap la. Jangan buat saya macam sampah.

Awak,
Saya sanggup buat apa je untuk awak dulu tapi bila awak dah ada semua yang awak nak, awak tinggalkan saya. Saya bukan nak mengungkit tapi saya nak awak sedar betapa saya menyayangi awak dan 1 je yang saya mahukan dari awak. Saya  nak awak hargai saya! Senangkan? 

Awak,
Saya xperlukan harta awak, saya xperlukan duit awak, saya xperlukan kemewahan apa-apapun. Saya cuma mahu awak jujur,ikhlas,setia ngan saya. Susah sangatkah? Semua tu xpakai duit la awak. Saya perlukan awak. Saya mahukan Awak yang dulu dan bukan yang sekarang.

Awak,
Saya tahu saya xsempurna untuk awak tetapi sekurang-kurangnya saya berusaha untuk jadi yang terbaik untuk diri saya, untuk awak dan hubungan kita. Awak nak ke hubungan kita habis macam tu je? Tiada apa yang saya mampu buat untuk awak. Cuma mendoakan awak agar awak bahagia di sana. InsyaAllah! Amin! -.-

crdt : en.google





(hasil nukilan:bynakeroppi)

---sila tinggalkan url anda---

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


CoolChaser.com Layout by CoolChaser
CoolChaser